2016. sze 01.

#Helybeniszom Krajcsó Nellivel, a Slow Budapest alapítójával

írta: Felelős Gasztrohős
#Helybeniszom Krajcsó Nellivel, a Slow Budapest alapítójával

Idén tavasszal látott napvilágot az az adat, miszerint az Egyesült Királyságban naponta körülbelül 8 millió, vagyis évente körülbelül 3 milliárd papírpohár kerül a szemetesbe - és csupán 400-ból egy kel új életre újrahasznosítás által. A poharak nagy része pedig az elvitelre kért teák és kávék hagyatéka. 

Magyarországon szerencsénk van, hiszen számtalan kisebb, helyi kávézót találhatunk, ahol sok nemzetközi kávézólánc szokásával szemben nem papírpohárban, hanem kerámia bögrében kaphatjuk meg az italunkat, ha helyben fogyasztjuk. Ezzel pedig több száz elviteles poharat és papírfedőt spórolunk meg attól, hogy hulladékká váljanak! A Breakslow Budapesttel karöltve indított új kampányunkban arra buzdítunk minden kávé- és teaivót, hogy szeptemberben éljenek ezzel a lehetőséggel, és elvitel helyett adjanak időt maguknak arra, hogy helyben élvezzék italukat!

helybeniszom.jpg

Posztoljatok a saját facebook vagy instagram oldalatokra #helybeniszom és #gasztrohos hashtagekkel a Fenntartható Vendéglátóhely minősítést elnyert kávézókból, éttermekből, és jelöljék meg azt a vendéglátó egységet, ahol ezt tették. A feltöltött fotójára a legtöbb like-ot kapó résztvevőt egy kétszemélyes kávés-teás ajándékcsomagot kap a Pesti Szatócs bolt jóvoltából. (A játék részletes szabályzata a www.gasztrohos.hu holnapon érhető el.)

A kampányhoz ismert bloggerek is csatlakoztak, akik kávézási és teázási szokásait megismerhetitek a következő hetekben. Először Krajcsó Nellit, a Slow Budapest alapítóját kérdeztük meg.

50.jpg

Hogyan kezded a napod?

Szerencsém van, mert mindig kapok zöld teát az ágyba, így mondhatjuk, hogy azzal kezdem a napot. Tudom magamról, hogy nem vagyok gyors kelő, így mindig hagyok magamnak legalább egy órát a reggeli felébredéshez. Ezután sport vagy jóga következik, majd reggeli, és munka. Fontosnak tartom, hogy ne legyen a munkakezdésig bekapcsolva semmilyen kütyü a közelemben, és azt is, hogy ha fáradtan ébredek, akkor ne erőltessem a sportot. Fontosnak tartom, hogy megengedő legyek magammal szemben, és hagyjak pihenésre is időt.

Szerinted fontos megadni a teázás/kávézás, vagy az étkezés módját? Ha igen, miért?

Természetesen! :) Én régóta nagy teás vagyok, sosem kávéztam, azért nem, mert felnyomja a vérnyomásomat, annyira felpörget, hogy a fejem belefájdul, aztán ott hagy leeresztve, amikor kimegy belőlem. A tea egy sokkal szelídebb formája az energiaszintem emelésének. Nem bírom a fekete teát, bár otthon angol módra élünk, és néha én is kérek angol tejes teát, amikor egy sütit helyettesítek vele, de alapvetően én a zöld tea és a fehér tea készletünk növelésében játszok szerepet otthon. :) Csak szálas teát iszom, preferálom az ízesítés nélküli verziókat, szűrt vizet használok, és a teafű áztatását időzítem is, viszont újra szoktam hasznosítani a teafüvet, kétszer is le szoktam főzni, ha úgy alakul. Én sosem iszok menetközben teát! Mindig le kell hozzá ülnöm, még akkor is, ha termoszban viszem magammal.

20131110_slowbpajandekozzidot_1085_nelli_png.png

Hogyan kapcsolsz ki és töltődsz fel a mindennapi rohanás közben?

Mindfulness meditációs tréner lévén én szinte mindennap meditálok, ez olyan, mint másnak az étkezés, a napom része. Kikapcsolt estéket tartok, ha úgy érzem, hogy sok volt a dolog aznap, és tele van a fejem. Még akkor is, ha automatikusan nyúlna a kezem a kütyük után. Erre tudatosan figyelek. A napjaimat próbálom úgy szervezni, hogy úgy érezzem, haladnak a dolgok előre, de nem égetnek el a feladatok. Ehhez az kell, hogy legyenek csak elmélyült, alkotós napok, amikor nem találkozom senkivel, nincs tréningem, csak otthon vagyok, és olvasok és írok. A testmozgás, beleértve a biciklis közlekedést is, nagyon sokat ad a testi, mentális és lelki egészségemhez, de ez ötéves korom óta a mindennapjaim része, amióta az eszemet tudom, mozgok. Esténként a főzés jól tud esni, különösen akkor, ha sokat ülök a gép előtt, kell ilyenkor a kétkezi munka. De ezt nem csinálom mindennap, én a kreativitásomat azért máshol élem ki :)

Melyik a kedvenc fenntartható vendéglátóhelyed és miért?

Szinte az összes éttermetekbe járok, nem tudnék kiemelni egyet, örülök, hogy csináljátok és bővítgetitek ezt a listát. Ahányszor bemegyek ezekbe az éttermekbe, tudom, hogy jó helyen költöm a pénzemet.

Milyen "zöld" dolgokat csinálsz otthon?

A szelektív hulladékgyűjtés alap, a piacos vásárlást nagyon szeretem, a saját szatyor is megvan. :) Nem veszünk palackos vizet, vízszűrőt használunk, tudom, hogy megvannak a pro és kontra vélemények ezzel kapcsolatban is, de nekem egy vízszűrő elég ahhoz, hogy meg tudjam inni a pesti, amúgy klóros ízű vizet. Nem eszek húst egy ideje, és tejterméket is alig fogyasztok. Én nem vagyok egy nagy vásárló, nem is szeretem ezeket a vásárlós körutakat, próbálom ésszerűen felmérni az igényeinket, és úgy venni élelmiszert, vagy ruhát, ez utóbbiból szeretem a használtat is. Csak a könyvek esetében nem tudok spórolni :)

 ---

Szeptemberben ne felejtsétek helyben kérni az italotokat, és posztolni #helybeniszom és #gasztrohos tagekkel! 

A kampány kiemelt partnerei az alábbi Fenntartható Vendéglátóhelyek:
HellóAnyu!, Filo Bar, Fekete Kávézó, Murok Café, Kozmosz Vegán Étterem, Csendes Létterem, Csendes Társ, CsendesM, Törökméz, Hatpöttyös Étterem, Doblo Bor és Bár

Szólj hozzá

kávé bio szemét tea hulladék fair trade kávézás slow budapest helybeniszom fenntartható vendéglátógely eldobható pohár krajcsó nelli