2020. már 09.

Kevesebb hússal is boldog az élet | 2. rész

írta: Felelős Gasztrohős
Kevesebb hússal is boldog az élet | 2. rész

Egy húsimádó ötletei a húsfogyasztás csökkentéséhez

Előző cikkünkben körüljártuk, miért is érdemes csökkenteni a hús-, és tejtermékek fogyasztását, és milyen alternatívákkal vihetjük be az állati eredetű termékekben fellelhető tápanyagokat. A sorozat második részében Judit konkrét tippekkel segít abban, hogy honnan érdemes beszerezni az alapanyagokat és megmutatja, mennyire színesek és finomak a húsmentes ételek.

flat-lay-photography-of-vegetable-salad-on-plate-1640777.jpg

Az a jó hírem van, hogy a kevesebb tejtermék és kevesebb hús fogyasztása jelentheti azt, és számunkra jelenti is, hogy új ízekkel ismerkedünk meg, felfedezünk teljesen új élelmiszereket és kalandozunk más népek gasztronómiájában, ahol a vegetáriánus étkezés mindennapos. A következő 6 pontban szeretném megosztani veletek az én főzési, vásárlási szokásaimnak átalakulását a húst-hússal ételektől a húsmentes ételekig.

Vásárolj piacon!

Az első komoly változás, amit észrevettem, hogy lassan csak a heti piaci bevásárlás szolgál alapul a főzéshez, a korábbi - mindent a helyi szupermarketben veszünk meg – helyzethez képest. A piac fantasztikus – egyrészt találok ott tényleges őstermelőket, igazi, ízes zöldségekkel, másrészt valahogy közösségibb az élet, lehet beszélgetni, megszólítják egymást az emberek, ráérősebben, nem rohanva vásárolnak. Plusz még egy indok, amiért szeretem a piacot, na jó kettő, egyik a kovásszal készült kenyér, másik az, hogy nem kell mindent nejlon zacsiban, fóliában, vagy egyéb csomagolóanyagban vásárolni.

Mi nagyon szeretjük a padlizsánt, cukkinit, céklát, répákat, zellert, édesburgonyát, gombát, brokkolit, kelbimbót, és tulajdonképpen minden zöldséget, ami nálunk terem és a piacon kapható.Amiért mégis el kell zarándokolnom a szupermarket-be az a tofu, a csicseriborsó (én konzerv formájában szoktam vásárolni, de a száraz változatot kimérősen is lehet kapni), a tahini, a növényi tejek, növényi tejszínek, valamint a gabonafélék.

Hagyományos ételek új köntösben

Első időkben próbáltam a megszokott ételeket húsmentesíteni. Például férjem kedvenc töltött paprikáját készítettem hús nélkül (sajt, tojás volt benne). Megkóstolta, döbbenet ült az arcán – ebben tényleg nincs hús? Szerintem ez óriási elismerés volt! Az egyik titok, ami bevált nálam az az árpagyöngy. A töltött paprika töltelékében a darált hús, rizs kombót főtt árpagyöngy helyettesítette, a többi hozzávaló pedig pont ugyanaz volt mint az eredeti receptben (hagyma, fokhagyma, só, bors, petrezselyem zöldje, tojás). Hogy kicsit megbolondítsam, kápiapaprikát és füstölt sajtot vágtam apróra a töltelékhez pluszban. Kedvenceinkké váltak a töltött zöldségek, ahol szintén a darált húst váltottam ki a töltelékhez választott gabonafélékkel és a zöldségekkel. 

img_20190826_123717_1.jpg

Szintén nagy sikerű, hagyományos étel változata a mindenféle fasírt -  cukkini fasírt, céklafasírt, répafasírt, akár hamburgerhez is illő “pogácsa”. A kísérletezések során rájöttem, hogy szinte minden, amibe korábban darált hús került töltelékként, vagy alkotóelemként elkészíthető egy jól megválasztott gabona és zöldség használatával.

Nemzetközi konyha

Rengeteg ötletet lehet arab és indiai receptekből elcsenni. Én pont így tettem, szerencsés voltam, mert utazhattam is érte. Egyik kedvelt köretem lett a libanoni Tabbouleh saláta (Marokkóban kóstoltam). Egyre többet használom az indiai fűszereket is. Ennek egyik oka, hogy a csicseriborsó egy fantasztikus alkotóeleme az ételeknek, és nagyon jól passzol hozzá a curry. Sokat készítem a zöldséges csicseriborsó curry-t, ami viszonylag gyorsan készül el, és szintén rengeteg variációs lehetősége van.

Az arab konyha is rejteget értékeket, pl. a humuszt. Ezt mi otthon készítjük csicseriborsó konzervből és tahiniből. Az alapvető hozzávalókon túl lehet ízesíteni tökmagkrémmel, chilivel, vagy pestóval, vagy tapenaddal (olajbogyókrémmel).

img_20191211_215445_2.jpg

Olaszoktól elleshető a fantasztikus gombás risotto, vagy az aszaltparadicsomos-fokhagymás penne, vagy a pestós spaghetti, vagy kedvencem a Melanzane alla Parmigiana, a rakott padlizsán.

Spanyoloknál nagy keletje van a tortillaval készült ételeknek. Itthon szerencsére egyre nagyobb választékban lehet vásárolni félkész vegetáriánus/vegan termékeket is, így pl. visszatérő, gyors vacsoránk a tortilla lap sült vegyes zöldséggel és vega virslivel. A képen a tejföl is kikandikál, de az el is hagyható. 

img_20200214_131157_1.jpg

A francia konyha kihagyhatalan étele a quiche. Gyorsan és könnyen elkészíthető a spenótos tofus quiche. Ha sajt helyett tofut használok, akkor növényi tejszínnel öntöm nyakon, és így már rögtön a laktózérzékenyek számára is fogyasztható lesz

Magokból készült termékek

 Nagyon szeretem az olajos magvakat. Hol sósan, hol natúran, hol ételbe, hol krémként. Ezeket a magvakat érdemes mindig áztatva és megfőzve vagy aprítva illetve krémesítve fogyasztani. Lányaim készítettek itthon már házi nutellát, házi mogyoróvajat, de rendszeresen használom a mandulát, diót is az ételekben és szinte mindig van egy kevés pirított olajos mag nassolnivalóként is a kamrában.

Forró levesek a téli hónapokra

Előtérbe kerültek nálunk a levesek, azon belül  is a krémlevesek. Szinte minden zöldségből vagy azok kombinációjából lehet készíteni (nálam liszt mentes, a sűrítésről a krumpli gondoskodik). Sütőtök, édesburgonya, zeller, répa, brokkoli a legkedveltebbek. Leves mellé természetesen nem sült bacon jár, hanem az előbb dícsért magvak valamelyike pirítva.

Légy bátor és kreatív!

 Amire rájöttem, hogy minél színesebb, minél gazdagabb az összetevők, az ízek világa, annál finomabb lesz az étel, és senki nem hiányolja majd a húst. Bátran kell fűszerezni és kipróbálni új ízeket. A változás magában hordozza az új lehetőségek felkutatását, az új megismerését. Csak rajtunk múlik nyitottan állunk előtte, vagy megfutamodunk. Minden megszokott étel némi csalafintasággal elkészíthető húsmentesen is (rántott hús helyett rántott tök; húsleves helyett zöldség leves; sertés pörkölt helyett tojásos-gombapörkölt, vagy borsós gombapörkölt, és még folytathanám a sort). Bíztatni szeretnélek bármi hagyományos étel eszedbe jut vasárnapi ebédként ne vesd el, inkább találd meg a húsmentes párját. És ne feledd, nem kell egyik napról a másikra mindent tökéletesen csinálni, de érdemes elkezdeni változtatni! Jó étvágyat!

További húsmentes, szezonális receptekért látogassatok el a Gasztrohős oldalára!

A cikket írta: Hargitai Judit

Szólj hozzá

vega húsmentes vegetáriánus vegán húsmentes hétfő