2015. júl 20.

Asztal kilátással

írta: Felelős Gasztrohős

Budapesti lakosként néha arra gondolhatunk, hogy itt mindenünk megvan: kultúra, nyüzsgés, számtalan hely az evésre és ivásra. Érdemes akkor vajon kimozdulni innen valaha is?

Éppen ezen gondolkodtunk tavaly év vége felé, amikor kaptunk egy levelet Adrienntől: új vendégház és étterem nyílt Zebegényben, és örülnének, ha elmennénk megnézni. Nem akármilyen helyről van szó: a Dunakanyar egyik legszebb részén, a Börzsöny kapujában, egy domb tetején épült, ahol a „zöld” nem csak a kilátást, hanem a működés alapját is jelenti. A fenntarthatóság ugyanis anno az első tégla lerakásától a holnapi vacsorára készített sárgarépa héjának komposztálásáig mindenhol megjelenik a Natura Hill-ben: geotermikus energiával hűtenek és fűtenek, biológiai úton lebomló tisztítószerrel tisztítanak, a használt vizet tisztítás után mezőgazdasági célra újrahasznosítják – és még sorolhatnánk!

“Tibi reklámügynökségnél, én multinál dolgoztam, és egyszer csak elegünk lett. Zebegényt imádtuk - itt volt az esküvőnk is -, és az az ötletünk támadt, hogy ott kéne élni. Vendéglátósként.” - osztotta meg velünk Adrienn, amikor tavasszal, az első napsütéses hétvégén végre eljutottunk hozzájuk. “Persze nem ment egyik napról a másikra, hiszen több mint két év telt el, mire egyáltalán eljutottunk az építkezésig.”

A Hodik pár álmában ráadásul nemcsak a szép kilátás és a vendégház szerepelt, hanem az is, hogy mindezt a legkisebb környezeti teherrel valósítsák meg. “Egy csomó pénzünk benne volt már a dologban, amikor Tibi egyik barátja közölte: olyan hővisszanyerő szellőzőrendszert épít be nekünk, hogy soha nem kell majd kinyitni az ablakokat. Számomra ez akkor teljesen feleslegesnek tűnt, hiszen miért ne akarnánk kinyitni az ablakokat, itt jó levegő van! De belementem.. ma pedig már nagyon örülök neki, mint ahogy a “smart ház” többi modern rendszerének is.”

A vendégek asztalára elsősorban a helyi termelőktől, közeli farmokról érkező, és majd a saját gazdaságban megtermelt alapanyagaiból készült különlegességek kerülnek. Adrienn szavaival élve röviden: “lazac nincs és nem is lesz”. Volt és lesz viszont mangalicahere, amit a szomszéd olykor felajánl még azok levágása közben egy facebook üzenetben. Annál a néhány hozzávalónál, ami nem szerezhető be közelről, a tulajdonosok ügyelnek rá, hogy azok lehetőleg fair trade forrásból származzanak. A kínálatot mindig az határozza meg, hogy mit lehet frissen beszerezni. Mi is meglepődtünk, amikor a szobafoglaláskor rögtön arra is rákérdeznek, hogy van-e valamilyen étel-intoleranciánk, vagy szeretjük-e a kelbimbót! Étlap nincs: a három és négy fogásos ebéd és vacsoramenüket aznap láthatjuk kiírva az étteremben (ha le akarjuk lőni a meglepetést). Árban mindez valóban nem versenyezhet a sarki kifőzdével, de Adriennéknek nem is ez a céljuk: ők azt a biztosítékot nyújtják, hogy jó minőségű, friss, helyi ételt adjanak, amelyért a termelő is tisztességes árat kapott. Így hát büszkék vagyunk rá, hogy a Natura Hill is tagja a Fenntarható Éttermek hazai hálózatának!

A fenntartható – és hihetetlenül alacsony élelmiszer-kilométerű - fogások mellé házi szörpöket ihatunk, megkóstolhatjuk Adrienn apukájának pálinkáját és/vagy választhatunk a kedves pincérünk által javasolt természethű borokból is.

Ebéd után pedig érdemes elsétálni a két hektáron elterülő bio levendula ültetvénybe, vagy megnézni, hogy nőnek a palánták a nyolcvan különböző gyógy-, aroma- és fűszernövény bemutató kertben. De ha csak üldögélni van kedvünk, játszhatunk egy kört a világ egyik legjobb társasjátékával is!

Aztán elkezdhetjük tervezni, hogy mikor jöjjünk vissza!

Fotók: saját + Natura Hill

Szólj hozzá

friss környezetbarát helyi zebegény környezettudatos zöld szálloda szezonális kistermelő környezetbarát étterem helyi termelő termőföldről az asztalra fenntartható étterem natura hill natura hill zebegény