Vásárolni tudni kell!
Fogj kezet a termelővel! 14. rész
Újra kell tanulnunk a vásárlást! − furcsán hangozhat ez a mondat a szupermarketek korában, azonban a Fogj kezet a termelővel! kampány egyik tanulsága mégis ez volt. Hogyan lehet megkülönböztetni egymástól a biozöldséget és a nagyipari termelésűt? Jó-e nekünk a görbe répa, a fénytelen héjú alma? A kezdeményezés zárórendezvényén a beszélgetés résztvevői mind egyetértettek abban, hogy tapasztalataik szerint a termelői piacok vásárlóközönsége általában nyitott, de az áruházak kínálata egyértelműen hatással van az ízlésükre. A biozöldségek korántsem mutatnak olyan egységes képet, mint a válogatott tömegtermények, több köztük a girbegurba, némelyik ütött-kopott, azonban a felületi szépséghibák alatt igazán értékes belső rejlik. A vegyszermentes termények ízélménye is más: azok a vásárlók, akik megtapasztalják a különbséget, sokszor visszatérő vevőkké válnak, és nem mondanak le a minőségről. Különösen fontos a vegyszermentesség a kisgyermekes családok és a különböző allergiákkal küszködők számára.
Alig hallott fogalom: a biohús
A zöld mozgalomhoz és a városi kultúrához leginkább a zöldségek kapcsolódnak, gondoljunk csak a balkonparadicsomra, az ablakpárkányon termeszthető fűszernövényekre vagy a doboz rendszerre. A zöldségek mellett a gyümölcsök is jól szállíthatóak, könnyen elérnek az ország másik végéből a belvárosi asztalokra. De hogyan juthatunk a város közepén jó minőségű házi kolbászhoz? Zeke Tamás szerint a környezetkímélő módon előállított hústermékek előnyei egyelőre még kevésbé találtak visszhangra a köztudatban. Egy szűkebb vásárlói piac ugyan érdeklődik a házi feldolgozású húsok iránt, de a piacon kapható termékek egy jó része az előállítás módját tekintve kevéssé különbözik csak a nagy mennyiségben előállított hústermékektől. A nitrites pácsóval kezelt húsok nem nevezhetők biohúsnak, az ettől eltérő, hagyományos tartósítási módszerek pedig már alig ismertek. Újra kell tanulniuk az embereknek, hogy a kolbászt szárítani kell, bizonyos húsokat fogyasztás előtt pedig be kell áztatni – mondta Zeke Tamás, aki fontosnak tartja vevőinek tájékoztatását.
Fogj kezet a termelővel, és tudd, hogy mit eszel!
Vásárlóként fontos, hogy szánjunk időt a tájékozódásra, merjünk kérdezni a termelőtől. Gyakori jelenség, hogy a vevők a nagyáruházak árukészletével vetik össze a hagyományos vagy környezetkímélő, nem ipari módon előállított élelmiszereket, és 1%-os zsírtartalmú sajtot, vagy nem az idénynek megfelelő gyümölcsöt keresnek, esetleg szélesebb kínálatra vágynak, de akadt olyan mulatságos eset is, amikor a vevőt a tyúk működésének mikéntjéről kellett tájékoztatni.. Olvasd el az egész cikket!
Fotók: Logan Strenchock és Kállai Márton