Szimbólumok és zöldségek
A közelmúltban olyan étteremre bukkantunk, ahol a környezettudatos technika alapvetően meghatározza a mindennapi működést. A hely szó szerint zöld, ugyanis a környezetvédelem színe az étterem arculatában is megjelenik. A tulajdonosok komolyan beruháztak a környezettudatos működés műszaki feltételeinek megteremtésébe, a tetőn napkollektor gyűjti az értékes napenergiát és az esővizet is visszaforgatják a technológia során. Így összességében 25 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt az étterem. Led világítással az elektromos energia fogyasztását, a felújított mosdókban pedig a vízfelhasználást sikerült jelentősen csökkenteni. Természetesen szelektíven gyűjtik a hulladékot és az étterem honlapján a vendégek is tájékozódhatnak ezekről az előnyökről. A környezeti szempontok a beszerzési elvekben is megjelennek, mint azt a honlapon külön kiemelik, igyekeznek a zöldséget, a csirkehúst és a főbb élelmiszereket Magyarországon beszerezni.
A beruházás költsége 160 millió forint volt, három évvel ezelőtt. Nagy összeg egy étteremnek, de a tulajdonos mégis azt tervezi, hogy fokozatosan, az első beruházás sikerének értékelését követően, más éttermeiben is megvalósítja ezt a programot. Igen, Magyarországon összesen száz éttermük van, világszerte pedig 33 ezer.
Az Üllői úti McDonald’s-ban hamburgereztünk.
Most rákanyarodhatnánk a jól ismert kritikákra. Folytathatnánk a marhatenyésztés környezeti hatásainak elemzésével vagy említhetnénk a gyorséttermekben keletkező jelentős hulladékmennyiséget is, valamint az előregyártott élelmiszerek szállításából adódó környezeti terhelést. A témát taglaló blogbejegyzések száma végtelen.
Azzal kezdtem, hogy újabb, környezettudatos étteremre bukkantunk. A McDonald’s ma már mindenekelőtt a korlátlan fogyasztás és a globalizáció, meglehetősen ellentmondásos szimbóluma.
A New York Times Pulitzer-díjas szerzőjének sokat vitatott gondolata, hogy még nem üzent hadat egymásnak két ország, amelyben működött McDonald’s. Friedman mondatának hátterében a jólét, a fogyasztás és a háborúk kitöréseinek okai közötti összefüggések állnak. Ezzel egybevág a McDonald's hazai indulása az Aranykéz utcában, a régi rendszer összeomlásával egyidőben, a “nyugati” világ érkezésének egyik állomásaként. Említhetnénk még azt is, hogy az egyes országos átlagjövedelmének vásárlóértéket a Big Mac Index segítségével hasonlítja össze minden évben a The Economist.
A szimbólum azonban ellentmondásos, mert egyet jelent a junk fooddal, a gyorskajával vagy a kis pénzért, rossz körülmények között végzett munkával és a környezetvédők által folyamatosan támadott mamutvállalattal.
Mit üzen saját magáról a márka? Ha megnézzük a McDonald’s hazai és nemzetközi honlapjait, akkor az egészséges táplálkozás feltételeiről, minőségi étkezési kultúráról, helyi termelőktől beszerzett alapanyagokról és a fenntartható éttermekről olvashatunk. Bár nem környezetvédelem, de az egyik kedvencem az a hír, amely a sztárséf McDonald’s alapanyagokból készített menüjéről szól.
Nem kerestünk kutatásokat a neten, hogy feltárjuk, vajon melyik erősebb a McDonald’s megítélése kapcsán. A fokozatosan egyre egészségesebb ételeket kínáló étteremhálózatot vagy az esőerdők kipusztításáért is felelőssé tett sültkrumpligyárat látják-e benne az emberek.
A McDonald’s a globalizáció egyik megtestesítője, kiaknázója is. Bárhol a világon belépünk egy McDonald’s-ba ugyanazt a minőséget (jelentsen ez bármit) várjuk el. Így aztán a saláta, az egészségesebb ételek, a wifi ugyanúgy az elvárások közé kerültek, mint az, hogy kártyával fizethetünk.
Bízhatunk abban, hogy a környezettudatos megoldások fokozatosan általánossá válnak a cég éttermeiben és ezzel befolyásolják a vendégek gondolkodását is. Bízhatunk abban is, hogy a mamutcég nem csak az éttermeiben, hanem beszállítói kapcsolataiban és munkavállalóival szemben is elvárásként jeleníti meg a felelős, környezettudatos szemléletet.
A valóság egyelőre azonban az, hogy McDonald’s ma is 65 millió vendéget szolgált ki és közel 7 millió hamburgert készített és csomagoltat be, több mint száz országban, hagyományos éttermeiben. Nehéz optimistának lenni, ha a büszkén átadott “zöld” McDonald’s-ban dolgozók sem tudják elmondani nekünk, hogy miért és milyen fenntartható technikákat, megoldásokat használnak a megújult, környezettudatos étteremben.
A zöld bohóc fotóját a www.delmagyar.hu oldalról kölcsönöztük.